Friday, May 15, 2015

Even bakers fail sometimes

Hi there guys!


Oke, Nederlands dus! Even wennen. Maar vandaag wil ik het hebben over iets, waar veel mensen last van hebben. De angst voor bakken. Hoewel het tegenwoordig een grote hype is om zelf te bakken, zijn er nog steeds mensen erg bang voor. Ikzelf ben een bakster, ik hou van bakken en doe het zo vaak als het kan, maar er schijnen ook mensen niets aan te vinden. De keren dat ik "ach, de kunst is een goed recept hebben, ik doe daar weinig aan" zeg als ik een complimentje krijg over mijn bakkunsten zijn niet meer te tellen. Maar is dat wel zo? Ook zeggen foto's niet altijd iets. De keren dat ik foto's van mijn baksels op instagram (zowel op mijn fitaccount als op mijn persoonlijke) heb gegooid terwijl ze niet te eten waren, maar wel heel mooi (of andersom - dan halen ze vaak instagram niet terwijl ze ontzettend lekker waren!) zijn ook bijna niet meer te tellen.

Gisteren was het weer zover - bakavond. De avond dat ik eventjes lekker de keuken in duik en me overgeef aan nieuwe en oude receptjes. Gister stond de kwarktaart, waarvan het recept hier op de blog staat, koekjes (recept komt eraan!) en kwarkbollen van healthyfans op de planning. Twee nieuwe en een oud vertrouwd recept. Raar genoeg zijn juist de nieuwe recepten ontzettend goed uitgevallen (ga ze maken!) en het oude vertrouwde recept, wat de vorige keren juist zo goed ging, is mislukt. Zoals jullie kunnen zien ziet het er meer als... tsja... als een hoopje overgeefsel uit. Om het maar even onsubtiel te verwoorden. Lekker was het zeker, daar niet van, maar om nou te zeggen dat het een schoonheidsprijs verdient.... Nee, sorry. Dat niet.

Wat wil je nu duidelijk maken, Iris? Nou... zelfs bakkers kunnen falen. Zelfs mensen die er van houden om te bakken, die het vaak doen en zelfs met een recept waarvan je weet dat het moet lukken, kan mislukken. Dus als je dat lekkere recept ergens ziet staan? Probeer het gewoon! Wat kan er misgaan? Je kunt hooguit het moeten weggooien, maar anders mis je misschien wel een ontzettend lekkere (en wellicht gezonde) baksel, en de trots dat je iets lekkers/moois hebt neergezet!

Dus, bak, geniet, en geef niet op!

Lovelovelove, Iris





I'd like to talk to you guys about baking today. The fear of baking, to be more precise. These days, baking is a big hype but appearently there are still people who are afraid to bake something themselves. I am a baker, I love to bake, I do it whenever I can. The amount of times that I had to respond with "Oh no, it's not me, it's just the recipe!' when someone complimented me for my baking can't be counted. Also, the amount of pictures I posted of food I made that looked pretty while it didn't taste that great (or the other way around, the pictures I didn't post of food that was delicious but didn't look so great) also can't be counted.


As some of you may have seen on my instagram, yesterday it was baking night. Among the quark pie (that I already posted here), a new recipe of cookies (that I will post later) and the quark buns of healthyfans were on the menu. Surprisingly enough the two new recipes turned out great, but the old recipe.. Just no. As you can see on the picture... It doesn't deserve an award for it's beauty.

Get to the point Iris.... What I wanted to say is that even bakers fail. Even people who love ot bake, who do it a lot and who use a recipe that they have already used (and succeeded with) can fail. So why won't you just try? The worst thing that could happen is that you have to throw it away. But when it does work out... You will have a delicious (and healthy!) treat for yourself and the fact that you can be proud of yourself! So just do it! Don't give up!

Lovelovelove, Iris

1 comment:

  1. Ik heb ook al zoveel recepten verprutst of totaal in de mist gegaan bij het creƫeren van nieuwe recepten, maar het is en blijft leuk! En zoveel leuker als je dan iets heerlijk hebt gebakken :)

    ReplyDelete